maandag 13 februari 2012

Toepassingskaart 8 - Taal (dyslexie)

Evaluatieformulier





Vragen voor presentaties.

Bestaan er boeken speciaal voor kinderen met dyslexie en zo ja welke?
ja, namelijk Zoeklicht, de Kokkel reeks, Geronimo Stilton en de Troefreeks. Allemaal van verschillende uitgeverijen.

Waar moeten teksten aan voldoen om leesbaar te zijn voor kinderen met dyslexie?
- korte zinnen
- korte alinea's
- ondersteunende plaatjes
- een speciaal lettertype (welke is mij niet duidelijk geworden)

Wat is Pi-Spello?
Pi-Spello is de methode, die erkent dat een kind met spellingmoeilijkheden geen houvast heeft aan een woordbeeld en dus af meot gaan op de klanken van een woord. Pi-Spello leert hetk ind klanken en klankstukjes binnen een woord te herkennen en leert deze klanken en klankstukjes om te zetten in de juiste tekens en woorddelen. Pi-Spello gebruikt hiervoor kleuren om een oplossing te bieden aan het feit dat dezelfde klank verschillende tekens kan hebben en om een oplossing te bieden aan het feit dat hetzelfde teken gebruikt wordt voor verschillende klanken.  

Welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar om in een klas een kind met dyslexie te kunnen helpen bij het lezen van teksten?
- boeken lezen die qua technisch niveau vereenvoudigd zijn maar qua inhoud wel aansluit bij de leeftijd en interesses van de leerling.
- een luisterversie gebruiken van kinderboeken waarin de leerling geïnteresseerd is.
- daisyspeler
- extra leestijd geven bij zaakvakteksten
- toetsen op cd beschikbaar stellen
- spellingsfouten zo veel mogelijk negeren, mits het kind de woorden zoveel mogelijk klankzuiver heeft opgeschreven.
- oefeningen beperken
- regelkaart
- tekstverwerker met spellingcontrole
- mondeling overhoren waar mogelijk
- leeslinialen die de woorden vergroot
- Reading Pen

Wat is Ralphi lezen?
Ralfi is een methode om de leesvaardigheid te verbeteren bij kinderen, bij wie het lezen niet versnelt of automatiseert. Ralfi is geschikt voor kinderen
- die de spellende leeshandeling (grotendeels) beheersen maar die langdurig veel te traag blijven lezen. Het lezen versnelt en automatiseert niet.
- bij wie het AVI niveau (vrijwel) blijft stilstaan; de vorderingen beslaan minder dan 2 AVI instructieniveaus per jaar.
- herhaalde presentatie van korte, op elkaar gelijkende woorden, leidt vaak niet of nauwelijks tot verbetering van het lezen van de betreffende woorden.
- bij wie het opvallend is dat vaak langere woorden met een complexe orthografische structuur minder problemen opleveren dan korte woorden
Hoe wordt Ralfi lezen aangeboden?
Er zijn drie aanbiedingsvormen:
- de eerste 5 keer voorlezen door leerkracht of ouder - koorlezen --> alle kinderen tegelijk hardop tekst voorlezen
- duolezen of individueel lezen.























Geen opmerkingen:

Een reactie posten