Donderdag 29 maart heb ik de workshops Leo Kanner en Jeugdzorg gevolgd.
Leo Kanner is een basisschool voor autisme in Oegstgeest. op deze school zitten alleen kinderen die gediagnositeerd zijn met een vorm van autisme. Alles staat in het teken van structuur en duidelijkheid.
We kregen d emeest en duidelijkst voorkomende kenmerken te zien van autistische kinderen:
- geen beeldend vermogen (spreekwoorden begrijpen ze niet, nemen ze letterlijk)
- hyperfocus (weten heel veel over 1 ding)
- gedrag van een drie-jarig kind.
- moeilijk contact maken
- reageert op veranderingen.
- enzovoort.
verder vertelde de gastspreekster ove rhaar ervaringen op deze school. Dit waren vrij pittige zo nu en dan. De leerkrachten hebben een pieper nodig omdat het kan zijn dat een kind zeer agressief wordt naar de leerkracht toe.
De kinderen hebben een leeftijd van bijvoorbeeld 10 jaar, maar hebben het gedrag van een kind van 3 jaar. ze gooien met stoel of tafel als het zijn zin niet krijgt en dergelijke. de kinderen kunnen door hun huperfocus de leekracht overtreffen en de bijna de leerkracht zelf zijn. als leerkracht moet je hier wel aandacht en ruimte aan kunnen geven, maar je moet als leekracht ook de balans zien te vinden dat jij wel de leerkracht bent en blijft.
Mij lijk thet ontzettend interessant om op deze school te werken. Geen dag is hetzelfde.
Van de workshop heb ik veel geleerd over autisme. Wat zijn de belangrijkste kenmerken die je op kunnen vallen aan een kind in je klas. En hoe ga je daar mee om?
De workshop Jeugdzorg viel in het begin heel erg tegen. De 1e gastspreekster vond ik heel chaotisch en onduidelijk. ze was heel erg vol van zichzelf en van haar werk. van wat ze vertelde snapte ik niet veel.
De 2e gastspreekster die sprak over kindermishandeling was heel rustig en duidelijk. Bij haar kon ik mij concentreren. We mochten met elkaar in gesprek over wat kindermishandeling is en wat het precies inhoudt. Wij kregen onderwijssymptomen te zien waar wij als leerkracht op moeten letten om kindermishandeling op te merken. daarbij denken we aan tegenvallende cijfers, teruggetrokken zijn, onverzorgd op school komen, enz. Naast de kenmerken om het op te merken hebben we ook de verschillende soorten kindermishandeling geleerd. Psychische mishandeling en verwaarlozing, fysieke mishandeling en verwaarlozing, getuige van huiselijk geweld en ouder die een kind een ziekte aanpraat die het kind niet heeft om aandacht te krijgen.
Van deze workshop heb ik geleerd om te letten op de kenmerken als ik vermoed dat een kind thuis mishandelt wordt en waar ik naar toe kan met deze informatie.
Het was vandaag inhoudelijk heel leerzaam en interessant. Ik ga hier zeker wat aan hebben, is het niet nu in mijn stage op dit moment, dan wel in mijn klassen in de komende jaren. Zou dit soort lessen en informatie meer willen zien op de pabo. Dit mis ik op dit moment.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten