Observatie toevallige gesprekken met ouders
Wat doet mijn mentor?
- luistert naar het verhaal van de ouders
- vat samen wat de ouder heeft verteld
- vraagt door (voor meer informatie, uit interesse en voor verduidelijking)
- kijkt de ouder aan (recht in de ogen)
- geeft de ouder de aandacht. Als er een kind om mijn mentor heen staat te drentelen, dan negeert mijn mentor het kind en blijft met de ouder praten. Het kind moet dan wachten tot mijn mentor klaar is met het gesprek met de ouder. wanneer dit het geval is verlegd mijn mentor zijn aandacht naar het kind. Zo houdt mijn mentor zijn aandacht voor de ouders.
- staat met hele lichaam naar de ouder gericht.
- zegt hmmhmm, ja, enzovoort om aan te geven dat hij luistert.
- geeft antwoord op de vraag of zegt dat hij gaat kijken wat hij kan doen. Overleggen met collega's en dergelijke. Hij doet iets met wat de ouders hem vertellen/vragen.
- neemt de ouders serieus.
- glimlachten groet de ouders beleefd.
- toont oprecht (naar mijn idee) medeleven bij melding van een overleden familielid.
Observatie 10-min gesprekken
vooraf:
- schriften klaarleggen van leerlingen
- lokaal opruimen
- tafels en stoelen netjes zetten
- koffie en thee klaarzetten
- schrift voor aantekeningen klaarleggen
- eventuele oude en nieuwe handelingsplannen klaarleggen
- tafel en stoel neerzetten waar gesprek aan gaat plaatsvinden
Tijdens:
- geeft bij binnenkomst beide ouders (als ze met z'n tweeën komen) een hand
- biedt koffie en thee aan
- biedt de ouders een zitplaats aan
- vraagt naar thuissituatie
- gebruikt gedurende het gehele gesprek LSD
- beantwoord vragen van ouders
- bespreekt rapport met ouders
- stelt ouders gerust
- bespreekt met ouders eventuele handelingsplannen
- mentor bespreekt eventuele zorgen uit over kind in de klas
- vraagt ouders om mening
- vraagt ouders om de thuissituatie m.b.t. het onderwerp te omschrijven
- vraagt of ouders zich nog ergens zorgen om maken en dergelijke
- vraagt ouders om handtekening te zetten na de aantekeningen van mentor te hebben doorgelezen
- vraagt ouders om handtekening te zetten onder eventueel handelingsplan.
na:
- gooit bekertjes weg
- pakt gegevens volgend kind erbij
- vraagt andere ouder om binnen te komen en te gaan zitten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten