Vandaag hebben we het gehad over repertory grid, leraargedrag en hyperactiviteit. Bij de eerste zijn we gaan kijken naar hoe jij als leerkracht kijkt naar leerlingen in je stageklas. Door de tweede krijg je als leerkracht inzicht in hoe jij bent als leerkracht. En dan vooral gericht op hoe jij de verschillen tussen kinderen ziet en verwoord. Dit hoort bij diversiteit, omdat je hierdoor op meerdere dingen kan gaan letten. De kinderen verschillen in leerstijl en in leervermogen. Je krijgt zicht op hoe je op kinderen over komt. Kinderen kunnen er baat bij hebben hoe jij als leerkracht voor de klas staat, het ene kind heeft er baat bij en het andere kind weer niet. Hoe moet jij je opstellen tegenover elk individueel kind zodat het zich veilig voelt bij jou als leerkracht en zodat het optimaal leert.
We kregen naast het beeld op je eigen leraargedrag ook een filmpje te zien over een hyperactief jongetje. Dit jongetje was heel erg met zijn handen bezig en leek niet goed op te letten. Maar het jongetje deed wel degelijk mee, maar de kleine gebaren vallen minder op dan de grote. Als leerkracht zie je vaak alleen de grote gebaren, waardoor de kleinere gebaren minder tot je door dringen.
Dit neem ik mee naar mijn stage en mijn vak als leerkracht in de toekomst. Je moet als leerkracht gaan kijken naar hoe je reageert op kinderen en hoe kinderen weer daarop reageren. Dan kan je zien of jouw interactie met het kind positief is of dat er wat mag veranderen om de interactie te verbeteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten