woensdag 15 februari 2012
We zijn vandaag bezig geweest met het overzicht van wat we deze periode kunnen verwachten. We hebben ook veel begrippen gehoord en uitgelegd gekregen. op een gegeven moment duizelde het me van al die begrippen. Intern begeleider, groepsplan, leerlingbespreking, ambulant begeleider, passend onderwijs en ga zo maar door.
We hebben ook in groepjes gepraat over verschillende onderwerpen, waaronder de verschillen tussen leerlingen. Welke verschillen vallen gelijk op en welke verschillen kan je niet in een keer zien? Gedrag en cultuur is sterk te zien in de klas. Gister op mijn stage was het gedrag van veel kinderen goed te zien: snel afgeleid, afwezig, druk, rustig en stil. Maar je kijkt ook waar je nog aan wilt werken en wat je nog niet weet in de zorg van kinderen.
Op de toepassingskaart stonden een paar vragen die we moesten beantwoorden voordat we naar de bijeenkomst zouden gaan.
Wat weet je over het onderwerp?
Het onderwerp is diversiteit. De kinderen in de klas zijn niet allemaal hetzelde, ze hebben verschillende achtergronden, verschillende huidskleur en verschillende niveaus in vakken. Het ene kind is zwak in rekenen maar sterk in taal en het andere kinde is sterk in rekenen en zwak in taal. Dit kan zeer verschillen. Daarbij heb je naast vakindoudelijke verschillen, waarbij je gebruik kan maken van een handelingsplan/1-zorgroute, ook de gedragsverschillen. In elke stageklas die ik tot nu toe gehad heb, zijn er kinderen naar voren gekomen met gedragsproblemen als ADHD, autisme en vormen hiervan en kinderen die niks zeggen, een beetje schuw/verlegen overkomen. Je moet als leerkracht met de diversiteit tussen leerlingen rekening houden. Je krijgt ermee te maken in je lessen.
Wat verwacht je van dit thema?
Ik verwacht dat ik in dit thema goed leer hoe je nou het best een handelingsplan op kan stellen. Daarbij kan je dan tegemoetkomen aan diffrentiatie die nodig is om alle kinderen te helpen bij hun taken. Welke vormen van uitdaging kan ik bijvoorbeel de sterke rekenaar bieden en welke hulp kan ik bieden aan een zwakke rekenaar? Daarnaast verwacht ik ook andere praktische dingen te leren, bijvoorbeeld hoe je het plan uiteindelijk gaat organiseren in de klas. Pre-teaching? Verlengde instructie? Wat doe je met de kinderen die zelfstandig werken maar ergens niet uitkomen en een vraag hebben?
Wat verwacht je dat jouw inbreng zal zijn tijdens het project in zijn geheel en tijdens de stage?
De toepassingskaarten zijn zeer gericht op de stage. In mijn POP bij mijn studiebegeleider staat ook een leerdoel dat ik een goed handelingsplan wil gaan schrijven. Dit komt mooi uit in combinatie met dit thema. Hierdoor werk ik niet alleen goed mee met het project en op mijn stage, maar is het voor mijzelf ook heel waardevol om dit te oefenen nu ik nog 'veilig' fouten kan maken, zodat ik in de toekomst goede handelingsplannen kan maken voor mijn klassen. Hierom verwacht ik dat ik mijn best ga doen in de lessen, op stage en in de momenten eromheen, omdat het meerwaarde heeft voor de toekomst en voor mijn persoonlijke ontwikkeling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten